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Drum

Relationship with Dreams

6:51 min. - The process of making a drum is sparked by a dream. After dreaming of the drum three times, a person gets the impression he’ll be a better hunter.

Transcription

Jean-Baptiste Bellefleur - The process of making the drum begins with a dream. After dreaming about the drum many times, you get the impression that you'll be a better hunter.
The dream brings the hunter to the caribou. After my first dream, I started practising on small drums. After my second dream, I made myself a real drum. My first three dreams only showed me the structure of the drum: I still couldn't play it. Much later, I had another dream, much more complete, in which I made my drum and I knew my song. In other words, I was supposed to know how to play it. Except that I was alone, and unable to sing. In another dream, my hunter friends, to whom I had told my dream, as well as the three guides in my dream, the same ones who saw me hunt, gave me permission to play the drum. My grandfather was on one side, my uncle on the other, and my father, behind. They gave me my stick. I knew then that I was becoming a drummer.
I recognized the stick from my dream. It's the one my father received from his father. In the dream with my grandfather, uncle and father, I saw myself playing the drum. My father spoke to me. Actually he gave me the words to my chant. When I hunt, I feel that my father is always there even though no one can see him. In the dream, my father gives me a plate of food, and tells me to eat. That's what the words to my chant relate. In the first part, I talk about food, the dish my father gave me. I take the plate, a large plate, and put it beside me. In the second part, I relate how my father is always present when I hunt. When I chant before the hunt, the drum helps me. I got into the habit of telling my dreams to my fellow hunters. After dreaming, if I think that my dream is related to the hunt, we go check it out. My fellow hunters always send me ahead, and they trust me. After a dream, it seems as if the caribou can't get away.


3 Comments

michael Paul 4 years, 4 months ago

il faut comprendre qu'il y a plusieurs type de tambour, les protectrices de l'eau standing rock utilise le tambour pour protégé la vie, les autochtones ne sont pas des manifestants, ils sont la pour protégé l'eau et la terre. les tambours utiliser lors de ces événement ne sont pas des tambour sacré, il y a, plusieurs type de tambour selon les nations autochtones, aucun teueikan sacré n'a vibré dans des manifestations, le teuhikan sacré est utiliser comme instrument de survie, en contexte de survie dans la création, Nature, il ne peut etre filmer ou pulique, tshinishkumitinau. c,est important de bien démler les chose, jsui pas enseignant ou spécialiste , mais je répete juste ce qui est enseigner des sages ekute niaut.

Bertha Basilish 8 years, 2 months ago

Kuei, après avoir visionné cette vidéo, je me suis rendu compte que beaucoup de gens possèdent des teuehikan et ne savent pas vraiment comment ni quand s'en servir. Ils ne savent même pas que le teuehikan est sacré et que l'on doit rêvé trois fois avant de le fabriqué. De nos jours tout le monde veut son propre teuehikan qu'ils fabriquent eux-même et dont ils s'en servent lors des manifestations. Nos ancêtres ne se sont jamais servi du tambour pour montrer leur mécontentements. Pour en venir à tout ça, je trouve que le teuehikan n'est plus respecté et que les gens devraient recevoir des enseignements d'un ainé déjà porteur de tambour. Voilà où je voulais en venir. Ça me fait mal au cœur de voir des gens jouer du tambour dans les manifestations alors que l'animal a donné sa vie pour donné sa peau pour la fabrication..

Bertha Basilish 8 years, 2 months ago

Kuei, après avoir visionné cette vidéo, je me suis rendu compte que beaucoup de gens possèdent des teuehikan et ne savent pas vraiment comment ni quand s'en servir. Ils ne savent même pas que le teuehikan est sacré et que l'on doit rêvé trois fois avant de le fabriqué. De nos jours tout le monde veut son propre teuehikan qu'ils fabriquent eux-même et dont ils s'en servent lors des manifestations. Nos ancêtres ne se sont jamais servi du tambour pour montrer leur mécontentements. Pour en venir à tout ça, je trouve que le teuehikan n'est plus respecté et que les gens devraient recevoir des enseignements d'un ainé déjà porteur de tambour. Voilà où je voulais en venir. Ça me fait mal au cœur de voir des gens jouer du tambour dans les manifestations alors que l'animal a donné sa vie pour donné sa peau pour la fabrication..


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kanikamusht
singer
kanimishiht
dancers
mukutatsheu
he handles the crooked knife
pashaitsheuat
they square off a tree to make something
shitapitakanu teueikan
they dress the drum
teueikaniapi
caribou hide for the drum
tshitaimatsheu
he sets the tone
tshitaimuakanuat
the drum is played to make them dance



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